9-11. september gikk Raptus tegneseriefestival 2011 av stabelen i Bergen. Jeg investerte i helgepass og var med på det meste 
Siden Raptus er en tegneseriefestival var fokuset primært på superhelt- og humorserier. Gjestene var blant andre Mike Collins (det meste av DC comics), Arild Midthun (Donald Duck), Tony & Maria Cronstam (Elvis), Torbjørn Lien (Kollektivet) og "Flis" (Radio Gaga).
Det mest interessante for min del var at en mangaartist stod på gjestelista, for første gang i festivalens historie! Nana Li er vokst opp i Sverige og bor nå i England. Hun har bl.a. tegnet en mangautgave av Shakespeares "Twelfth Night". Jeg må innrømme at jeg var skeptisk til henne i forkant. "Ekte mangaartister er ikke å finne utenfor Japan", tenkte jeg. Men etter å ha hørt på presentasjonene hennes og deltatt på tegnekurset hennes skjønte jeg at hun faktisk var en ganske dreven tegner 

Mangakurs med Nana Li tidlig søndag morgen. Hun forventet ikke mer enn 5 deltakere, men vi ble godt over 30. "It seems people like this shit" uttalte hun smilende.

Jeg fikk også signaturen hennes på AN-genseren min. Yay :3
En annen spennende gjest var Ethan Collins, tegneren av den kritikerroste nettserien Axe Cop! Axe Cop er, nøyaktig som navnet tilsier, en politibetjent som foretrekker å bruke øks i tjenesten. Historiene er funnet på av Ethans 5 (nå 7) år gamle bror Malachai.

Jeg fikk også Ethan til å tegne meg! Dette gjorda han gratis og på mindre enn et minutt!
Jeg tok ikke mange bilder, men her er de jeg tok.

Tegneduell mellom Ethan Nicolle og Lucy Knisley. Her er Lucy i gang med å tegne Axe Cop.

Iherdige cosplayere blir fotografert etter cosplaykonkurransen

Avslutningen. Gjestene ble kalt opp én og én og sammen tegnet de et stort bilde.
AN-genser var på plass under hele festivalen. Jeg har derimot ikke lagt merke til noen strøm av nye medlemmer enda, så det ser ut som om markededsføringskampanjen min mislyktes. Jeg får prøve enda hardere neste år!