Først og fremst ønsker jeg alle sammen et Godt Nyttår! I dag er det den siste dagen i 2009 og det skal bli ganske så spennende å komme inn i ett nytt år.
Jeg husker enda da jeg skulle skrive en stil for mange år om hvordan jeg mente fremtiden ville blir, og da ble år 2010 brukt som eksempel... Så vi får se hva "fremtiden" vil bringe, både for AnimeNord og ellers i livet. Jeg ønsker i alle fall å benytte denne siste dagen i året på et lite tilbakeblikk og et lite blikk fremover på hva vi har gjort i 2009 og hva vi sikter oss frem mot i 2010.
Hva har skjedd i 2009?
Statistikk
Det er jo veldig mye spennende som har skjedd på vegne av AnimeNord i år 2009. Først og fremst har vi kunne glede oss over 9301 innlegg, 463 emner og 169 nye medlemmer (i skrivende stund). Vi er ganske så fornøyde med tallene og ikke minst hvordan nettverket har fortsatt å være et så trivelig sted som da vi startet opp i 2005.
Klubber
AnimeNord har også gleden av å ha starta ett par klubber som AnimeNord Grimstad, Trondheim, Brønnøysund og sist, men ikke minst vår nye Yaoi-klubb i Arendal. Jeg har ikke ord for å uttrykke hvor kult det er når medlemmer starter opp egne klubber under AnimeNord. Ikke bare er det gøy å få den "jeg har oppnådd noe" når man starter en klubb og det jevnlig kommer folk til den, men man finner også mange nye venner!
The Gathering 2009
For fjerde år på rad var vi representert på The Gathering i Hamar, med stort lerret og banner. Som man ser på bildene i galleriet, har alle hatt det utrolig gøy i den perioden treffet har foregått og mye sprell funnet på. Det skjer alltid når når AnimeNord kommer på TG!
Fellesbilde: http://animenord.com/forum/galleri/image_page.php?album_id=23&image_id=793
GoA09
Også i år hadde vi gleden av å få samlet sammen medlemmer fra hele Norge til å delta på "The Gathering of AnimeNord" i Arendal. Med 32 påmeldte var vi enda flere enn året før og ifølge den filmingen vi foretok når vi hadde rebusløpene og konkurransene, så var det ikke en person som kjedet seg eller satt utenfor. Det var en helt utrolig samling som blir bedre år for år!
Fellesbilde: http://animenord.com/forum/galleri/image_page.php?album_id=27&image_id=775
Hva kan vi vente oss i 2010?
I disse dager skjer det mye reorganisering i administrasjonen på AnimeNord. Det er mye som vi nå prøver å avklare rundt hvem som fortsetter og ikke, hvem som eventuelt har lyst til å bli med og hva vi ønsker å satse på videre. Spent på hva vi kom frem til? Her er en liten oversikt om hva du kan forvente deg av AnimeNord i 2010!
Statistikk
Selv om vi ikke har noe konkret budsjett på hva vi forventer oss, har vi som mål å overgå 2009 og øke trafikken betydelig. Vi håper på en del aktivitet fra de forskjellige klubbene, at flere blir motivert til å starte sin egen AN klubb og ellers mer aktivitet på grunn av litt mer gjennomføring og struktur av nettsiden (mer om det lengre nede i teksten).
The Gathering 2010
Det neste som står for døren nå er TG10. Her er det enda litt usikkert på hva som skal skje (til og med om jeg kommer), så jeg har bedt Event å finne ut av hva vi kan finne på i år for at det blir like gøyalt som tidligere år. Mer informasjon regner jeg med at vil komme litt uti januar. Planene blir i alle fall å ha det gøy og prøve å promotere AnimeNord igjen som tidligere år, håpe på at få dradd inn enda flere inn i nettverket.
GoA10
GoA10 skal også i 2010 bli en realitet. Det er usikkert på hvilket lokal vi skal benytte per dags dato (blir nok i Arendal), men her vi håp om å få skrapet sammen mer enn ifjor. Større konkurranser, bedre strukturert program og gjennomføring, samt overraskelser står også på planen. Det foreligger ikke noe konkret enda bortsett fra at vi vil gjennomføre treffet så langt det ikke kommer noe virkelig alvorlig i veien. Ellers har det også vært noe å arrangere et convention, men det avhenger om vi får nok ressurser og personell til å gjennomføre det og om vi rekker det allerede i 2010.
AnimeNord TV
AnimeNord TV vender tilbake! Event har fått i oppdrag å gjenopplive AN.TV som vi hadde tidligere i år. Dessverre var disse episodene litt ustrukturert, men siden tilbakemeldingen var god, har vi nå planer om å gjenopplive prosjektet og gi en gruppe på AN ansvaret for den. Dessuten vil dette også inkludere konkurranser, så det er bare å glede seg!
Tamiko
Nå er det ikke bare slik at jeg dytter all arbeid på andre og ligger på latsiden selv. De siste månedene har jeg vært veldig aktiv på å lese meg opp til hvordan å lage et bedre system til AnimeNord som skal tillate å redigere alt av innhold direkte fra nettleseren. Dette prosjektet har fått kallenavnet Tamiko.
Tamiko vil være en stor overgang, da jeg har planer om å droppe phpBB, som er den programvaren vi bruker nå, og gå over til Drupal. Det har vært, og fremdeles er, en utrolig stor utfordring å lage siden, da jeg vil miste så lite informasjon som mulig ved overgangen og prøve å gjøre ting så ryddig som mulig. Her er de største fordelene med Tamiko og ett par bilder... min nyttårsgave til AnimeNord! Når selve oppgraderingen vil skje er enda ikke helt bestemt, men jeg håper iløpet av januar eller februar alt avhengig av tid og eventuelle feil som måtte oppstå under testingen. En foreløpig liste over funksjoner jeg planlegger for lanseringen (det er flere store planlagt):
-
* Helt nytt design, Tamiko, som gir brukerne mulighet til å velge en egen bakgrunn og fargetema
* Hele siden kan redigeres direkte gjennom nettleseren, ingen behov for ekstra verktøy eller rot med kode lengre
* Alle bildene skaleres automatisk, det er ikke lengre nødvendig å tenke på det når man skriver en nyhet eller et innlegg
* Nytt galleri som er mye mer oversiktligere, lettere å administrere, vedlikeholde og utbygge ved behov
* Egen kalender der alle treff, konkurranser og andre viktige datoer listes. Medlemmer kan melde seg på arrangementer der arrangøren krever/tillater det
* Alle hendelser skrives nå som "For x timer x min siden", som jeg synes er langt penere enn å bruke klokkeslett
* Alle har sin egen, litt mer avansert profil som viser innlegg og annen informasjon om brukeren
Jeg inkluderer her bare bildet av forsiden, galleriet og forumet er ikke helt ferdig, men jeg har som mål å la dem se så lik ut som phpBB som mulig.
Funksjonaliteten vil være anderledes, men det blir bare en liten vanesak... 
Ellers vil jeg takke alle sammen for å bidra til nettverket og gjøre det til det vi er i dag; Et av Norges største og hyggeligste nettverk for anime- og mange-interesserte.
Dersom noen har interesse i å støtte enten AnimeNord.com eller IDmedia.no (meg og min utvikling som person) økonomisk slik at AnimeNord har kapital å kjøpe premier og arrangere treff eller at jeg har mulighet til å drive AnimeNord uten personlig økonomisk tap, er det mulig å gjøre det ved å klikke på linkene nedenfor.
Jeg takker på forhånd alle som velger å donere en liten sum til enten AnimeNord eller meg som enkeltperson.
-
Doner penger til AnimeNord.com for bruk til premier/konkurranser og arrangering av treff:
(Alle som donerer i 2010 vil bli lagt til listen og få godskrevet sin status som donor i det nye systemet)
http://animenord.com/forum/donate/
Doner penger til IDmedia.no for å hjelpe meg å dekke utgifter rundt drift av sidene, server og nett-tilgang (for 2010):
http://idmedia.no/donering
Helt til slutt ønsker jeg alle sammen en fortsatt hyggelig aften og et virkelig Godt Nyttår! Måtte alle sammen kose seg ikveld, så sees vi igjen i 2010!
Vi i administrasjonen, med deres hjelp, skal sørge for at også 2010 blir et knall år, med mye morro og mulighet for å bli kjent med mange nye venner! [/]
[/]